En övernattning vid Färnebofjärden

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här. Det har varit jul och nyår och jag har kämpat hårt för att bli klar med min B-uppsats, som skulle lämnas in i dagarna. Jag har tagit emot alla leveranser med friluftsutrustning som jag beställde på mellandagsrean - tält, liggunderlag, sovsäck och en hel del annat. För att fira att jag äntligen lämnat in min uppsats i lördags (med hela två dagars marginal!) packade jag dock min nya ryggsäck med all min nya utrustning och satte mig i bilen för en två timmar lång färd mot Färnebofjärdens nationalpark. Väl framme i Skekarsbo packade jag på mig ryggsäcken och gick ca 1 km till Brattnäset. Det är en av 11 platser i nationalparken där man får tälta, så jag slog upp mitt sprillans nya tält och bäddade i ordning med sovsäck och dubbla liggunderlag.


Sedan gjorde jag upp eld för att laga middag - det blev kolbulle igen. Värmde också lite vatten i min nya kaffepanna och drack en Varma Koppen med blåbär och hallon. Satt en stund vid elden och blickade ut över vattnet. Det var dock svårare än väntat att göra upp eld, och en hel del tändstickor gick åt. Till slut kom jag på att jag kunde använda två bindor som jag av en händelse hittade i fickan som tändmaterial. Då kom elden igång ordentligt och jag kunde börja mata på med ved.



När mörkret föll drog jag mig tillbaka till tältet och in i min mysiga sovsäck. Jag var vid det här laget ganska nerkyld och för att få upp värmen använde jag mig av två handvärmare som jag köpt på vägen till Färnebofjärden. Med hjälp av dem fick jag snart upp värmen igen och då höll sovsäcken isoleringen bra hela natten. Det blev som mest 3 minusgrader och det snöade lätt under natten. Jag vaknade upp till ett lagom vitt landskap och en fjärd som höll på att frysa till vid strandkanten.

På morgonen tänkte jag göra upp eld igen för att koka kaffe och baka bröd i min jägarpanna. Nu hade jag dock inga bindor kvar att använda som tändmaterial och tändstickorna tog slut efter att de alla blåst ut i vinden. Lärdomen av detta är att jag nästa gång ska packa med fler bindor/tamponger eller annat bra tändmaterial som kan hjälpa till att starta elden. Jag ska också införskaffa ett tändstål och öva upp min färdighet med det, för att i framtiden inte behöva oroa mig för att tändstickorna ska ta slut.

Så då var det bara att packa ihop lägret och åka hem igen. På det stora hela var det en väldigt bra utflykt och det kändes vemodigt att packa ner tältet. Jag ville inte att äventyret skulle ta slut. Och jag tänker inte känna mig besviken över att det inte gick att få upp någon eld på morgonen - jag lärde mig trots allt något av det!

Kommentarer

  1. Men åh vad mysigt! Där tältade jag i augusti 2020 :) Väldigt fint där :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ny blogg och vandring i Storskogen

Nya vandringskängor och väl spenderade julklappspengar

Lunchpromenad i Grimsta