Kolbulle-förberedelser

Imorgon ska jag och min mamma ta med oss hunden och ge oss ut i skogen. Det ska bli härligt och jag ser verkligen fram emot det. Jag hoppas vädret håller sig hyfsat klart så vi slipper regn bara.

Igår skrev jag ju om min nya jägarpanna som vi ska inviga imorgon. Jag tänkte att vi ska laga den klassiska rätten kolbulle och det kan man förbereda upp till ett dygn i förväg. Jag har alltså nyss gjort smeten som ska användas imorgon.

Smeten kan göras på många olika sätt. Vissa gör till och med en vanlig pannkakssmet och tar med ut, men en traditionell kolbulle görs med kornmjöl och utan ägg och mjölk. Jag gjorde min på hälften kornmjöl och hälften vetemjöl och tillsatte salt och vatten efter smak. Smeten ska vara något tjockare i konsistensen än en vanlig pannkakssmet. Väl ute vid elden behövs egentligen bara två ingredienser till: rimmat sidfläsk i tärningar och stekfett. Jag valde smör, men det klassiska är ister och det är nog egentligen något bättre vid matlagning över öppen eld då det håller vid högre temperaturer än smör. Men jag kände inte för att köpa på mig ett helt isterpaket utan det fick bli en liten smörstav istället. Kolbullen serveras sedan traditionellt med lingonsylt eller rårörda lingon, jag valde det senare.

Så hällde jag upp smeten i en petflaska. Nu ska den stå och svälla i kylskåpet över natten, så är den redo för tillagning vid lunchtid imorgon.

Kommentarer

  1. Så kul :D Min kompis hade med pannkakssmet när vi tältade i somras, så det blev pannkaksfrukost :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad gott med pannkakor till frukost på tältturen!!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ny blogg och vandring i Storskogen

Nya vandringskängor och väl spenderade julklappspengar

Lunchpromenad i Grimsta