Skogstur med mamma och hunden

Idag lyckades jag lura med mig mamma ut i skogen. Vi tog bilen och åkte till Vinterskogens naturreservat i Botkyrka söder om Stockholm. Det var rätt svårt att hitta dit och vi hamnade på en grusväg långt ute i skogen och hade ingen aning om ifall vi kommit rätt eller inte. Men vi parkerade bilen där ändå och började gå Hällmarksslingan

Leden är ca 6 km lång och går alltså i en slinga runt bl.a. sjön Borsjön. Terrängen är på många ställen väldigt kuperad och på vissa ställen får man nästan klättra upp och ner för att ta sig fram. Hunden var som vanligt väldigt taggad och tyckte skogsturen var superkul. Slingan går en bra bit längs Borsjön, som låg fantastiskt spegelblank, men också upp i gammal skog över stenhällar täckta med vacker vit mossa.



När vi gått slingan runt var vi båda trötta och hungriga. Så tog vi oss till ett vindskydd med eldstad, där vi mötte en trevlig familj som redan gjort upp eld. Vi delade med oss av vår medhavda ved och passade på att laga vår lunch, kolbullen som jag skrev om igår. Det blev supergott och var precis vad vi behövde efter vandringen i skogen. 



Min mamma är egentligen ingen friluftsmänniska, men hon tyckte dagen var rolig och framförallt matlagningen över öppen eld var något av det mer exotiska hon varit med om på länge! Efter lunchen började det precis skymma så vi tog oss tillbaka till bilen och jag skjutsade hem mamma och hunden innan jag sedan åkte hem till mig. Trött efter en dag i friska luften blir det nu soffläge med katterna!

Kommentarer

  1. Åh, vad mysigt! :D Där har jag inte heller varit :)
    Jag har inte heller lagat mat över öppen eld, bara använt mig av spritkök och mitt lilla Primusgaskök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det var så mysigt! Väl värt att pröva!

      Radera
    2. Det finns mycket mysiga ställen runt storstan. Har man bil är det ju kanon. Har du inte varit vid vindskydden i Paradiset så är det väl värt ett besök.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ny blogg och vandring i Storskogen

Nya vandringskängor och väl spenderade julklappspengar

Lunchpromenad i Grimsta