En dag i Tyresta Nationalpark

Återigen åkte jag på morgonen till mina föräldrar för att hämta hunden. Idag bar kosan mot Tyresta Nationalpark, som jag varit sugen på länge. Det passade bra att åka dit på en veckodag istället för på helgen, då det kan vara väldigt mycket folk i nationalparken på helgerna. Vi började med att gå Bylsjöslingan som är ca 6 km lång och markerad med grön-vit färg. Den första delen av vägen är väldigt bred och väl preparerad, och jag och Dixie tyckte nog att stigen var lite väl bred och fin för vår smak. Vi stannade dock till vid en liten å där Dixie passade på att bada tassarna. Så efter halva slingan, ca 3 km, vek vi av på en orangemarkerad led upp i skogen. Detta då det var skyltat till ett vindskydd med eldplats åt det hållet, ca 1 km bort.



Väl framme vid vindskyddet träffade vi två trevliga killar med hund, en liten 11månader gammal tjej som hette Bella. De hade spenderat hela dagen där och badat på morgonen. De bjöd på kokkaffe som de tillagat över elden och jag åt min medhavda smörgås. Dixie hälsade fint på Bella, men hon är ju en gammal dam numera och visar inte jättestort intresse för unghundar. Vi satt och snackade en stund, en av killarna hade vandrat Jämtlandstriangeln som jag är sugen på att göra i sommar. Sedan bar vägen tillbaka genom skog och över klipphällar.



Så kom vi snart tillbaka till Bylsjöslingan, som vi fortsatte gå. Andra delen av den är betydligt roligare, med mer naturlig stig och mycket rötter och våtmarker som man får passera över på spång. Det enda var att denna del av vägen var väldigt fuktig och det var rejält med lera på sina håll. Jag blev återigen påmind om att jag måste skaffa bättre skor att gå i.


Precis när det började skymma kom vi ut ur skogen och tillbaka till Naturum och parkeringen. Vi hoppade in i bilen och åkte därifrån i skymningens begynnande mörker.

Kommentarer

  1. Mysigt :) Håller med om att Bylsjöslingan är lite tråkig när det är så bred väg. Nästa gång sväng av mot Stensjön och gå förbi brandområdet. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ny blogg och vandring i Storskogen

Nya vandringskängor och väl spenderade julklappspengar

Lunchpromenad i Grimsta